Wat is mindfulness en wat zijn de voordelen - Geenstressinfo
Geen Stress Info.nl - Stress verminderen met mindfulness
Mindfulness 27 augustus 2018
mm
Mariska Geen reacties

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is dit wellicht de oplossing!

Ja! Ik wil mijn stress verminderen!

Wat is mindfulness en wat zijn de voordelen? Wat zijn de 7 voordelen die je MOET weten? Lees het in dit artikel en ga direct aan de slag met de gratis oefening!

In de vorige blog over stress gaf ik verschillende bruikbare tips, hoe je stress kunt verminderen. Misschien wil je – net als ik gedaan heb – structureel aan de slag gaan met mindfulness. Daarom leg ik graag uit wat mindfulness nu eigenlijk is en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is mindfulness?

Over mindfulness is heel veel te vinden op het internet. Maar om bij het begin te beginnen, geef ik je graag antwoord op de vraag: wat is mindfulness? Als je dit weet, kun je zelf inschatten of het jou wellicht ook kan helpen.

Mindfulness is een stroming in de psychologie die het Westen heeft veroverd. Het betekent leven met volle aandacht. De meeste mensen (ik eerst ook) leven constant in gedachten. Het meest van deze gedachten gaan over de toekomst. “Morgen moet ik dit, overmorgen moet ik dat en vanavond moet ik nog echt even…”

Met mindfulness richt je juist je aandacht op het heden. Je laat je gedachten voor straks en morgen voor wat ze zijn en je houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent.

Wat is mindfulness - je gedachten in het nu

Hoe werkt mindfulness?

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je niet druk maken om later, maar je bezig houden met wat je nu doet. Kan dat eigenlijk wel? Hoe doe je dat dan?

Voorbeeld:
Je zit op je werk en bedenkt je, dat je hierna nog boodschappen moet doen, erna koken en daarna echt nog stofzuigen. Ook wil je eigenlijk nog even langs je beste vriendin.
Dit voorbeeld is de normale manier van denken.

Hoe werkt dat dan als je mindfulness leeft?
Dan luister je naar het gebrom van de auto, de klanken van je radio en je voelt de warmte van de autokachel langs je gezicht gaan. Naast, voor en achter je, zie je de andere auto’s,  de omgeving en de weg. Je voelt de hobbels, de vering van je autostoel etc. etc.

Je bent dus volledig in het nu. Dit zorgt voor meer focus en betere prestaties.

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

  • Mindfulness werkt stress verlagend;
  • Het maakt je productiever;
  • Ook werkt het tijdbesparend vanwege de grote focus;
  • Je geniet meer van het leven en voelt je hierdoor gelukkiger;
  • Door mindfulness leer je in elke situatie iets moois te zien;
  • Mindfulness leert je de kleine dingen, te zien, te ervaren en ervan te genieten.

Eenvoudige oefening om te proberen

Door je regelmatig bewust te zijn van het ‘nu’ kun je mindfulness aanleren. Oefening baart kunst.
Ga rustig zitten en adem een paar keer diep in en uit. Ontspan je schouders. Richt je aandacht een paar minuten op je ademhaling.
Wees je vervolgens bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Laat gedachten rustig passeren en geef er geen aandacht aan. Hoor de geluiden om je heen, voel de stoel onder je billen, ruik de geur van de kamer. Merk hoe je meer in het moment komt. En hoe de focus op het ‘nu’ je meer stilte in je hoofd bezorgt.

Nog meer mindfulness?

Nu je weet wat mindfulness is kun je aan de slag gaan met bovengenoemde oefening. Doe dit zo’n twee tot drie keer per dag. Zeker voor het slapen gaan is dit een hele fijne rustgevende oefening.
Wanneer je de oefeningen uit wil breiden en geregeld aan de slag wil gaan, om meer in het nu te gaan leven, is wellicht de online cursus Mindfulness voor het dagelijks leven van Rolf ook iets voor je.
Niets geen groepslessen, geen locatie waar je heen hoeft, gewoon in je vertrouwde omgeving op jouw tempo mindfulness leren, d.m.v. video- en audiomateriaal.

Twijfel je of mindfulness jou kan helpen? Hou dan zeker mijn blog in de gaten. Mindfulness kan bij veel dingen worden toegepast. Hierover vertel ik je volgende keer meer. En uiteraard heb ik ook dan weer een gratis mindfulness tip voor je.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'? Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *