Voor wie is mindfulness geschikt - geenstressinfo.nl
Geen Stress Info.nl - Stress verminderen met mindfulness
Mindfulness 10 september 2018
mm
Mariska Geen reacties

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is dit wellicht de oplossing!

Ja! Ik wil mijn stress verminderen!

Voor wie is mindfulness geschikt? Ervaar je bepaalde klachten? Hier lees je of mindfulness ook geschikt is voor jou. En doe direct je voordeel met de gratis mindfulness oefening.

Mindfulness kan bij een heleboel dingen worden toegepast. Wanneer je overweegt om geregeld aan de slag te gaan met mindfulness, wil je natuurlijk zeker weten, dat het je ook echt kan helpen. Daarom geef ik je dit keer antwoord op de vraag: voor wie is mindfulness geschikt?

Geen speciale voorwaarden

Mindfulness is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn of haar leven. Je hoeft niet aan speciale eisen te voldoen om mindfulness toe te passen.Voor wie is mindfulness geschikt? Geen stress info vertelt het Er hangen dus geen speciale voorwaarden aan een training mindfulness. Maar wanneer kan mindfulness interessant zijn voor jou? Wellicht wanneer jij je in de volgende punten herkent:

Voor wie is mindfulness geschikt?

Voor iedereen die:

  • minder met gedachten bezig wil zijn (ook wel het zogenaamde piekeren);
  • beter wil leren omgaan met moeilijke emoties (denk aan zware periodes, bijvoorbeeld overlijden in je naaste omgeving, ziekte, scheiding);
  • zich in een druk leven beter staande wil houden;
  • meer momenten wil met genieten en rust;
  • bewuster dingen wil beleven (vooral in het nu);
  • intenser wil genieten van het leven.

Je ziet dat mindfulness eigenlijk voor iedereen -en dus ook voor jou- interessant is. Het beïnvloedt namelijk positief je (manier van) leven.

Bij welke klachten is mindfulness geschikt?

Wellicht vraag je je niet alleen af “voor wie is mindfulness geschikt?” maar ook: “voor wat is mindfulness geschikt?” Naast bovenstaande voorbeelden zijn er natuurlijk ook bepaalde (lichamelijke en geestelijke) klachten waarbij mindfulness geschikt kan zijn, namelijk:

  • werkstress en burn- out;
  • somberheid en depressie (bij depressie leer je tevens een terugval voorkomen);
  • chronische pijn en emotionele gevolgen van ziekte;
  • geestelijke klachten op het gebied van angst, spanning en onrust;
  • lichamelijke klachten die stress- en spanning gerelateerd zijn. Zoals hoge bloeddruk, psoriasis, vermoeidheid, RSI en slapeloosheid.

Mindfulness verbetert de lichamelijke weerstand. Het vermindert de gevoeligheid voor negatieve gebeurtenissen en je leert hier dus beter mee om te gaan. Het is zeker zinvol en effectief voor mensen die geestelijk of lichamelijk een moeilijke periode doormaken, of hebben meegemaakt.
Binnenkort zal ik verschillende van bovenstaande klachten nader toelichten, zoals een burn- out en angst(aanvallen) en wat mindfulness hierin kan betekenen.

Bewuster dingen beleven

Hierboven heb je kunnen lezen, dat mindfulness geschikt is voor iedereen die bewuster dingen wil beleven en vooral in het nu wil leven. Je vraagt je wellicht af, hoe dat überhaupt kan? Daarvoor heb ik dit keer een gratis oefening, zodat je dit kunt ervaren.

Kies voor iedere dag een eenvoudige, overzichtelijke bezigheid uit, bijvoorbeeld:

  • naar je werk fietsen of lopen;
  • een boterham eten;
  • groenten snijden;
  • een overhemd strijken.

Besteed nu al je aandacht aan deze eenvoudige taak. Blijf met je aandacht bij de taak totdat deze voltooid is, dus zonder je te verliezen in opdringerige gedachten en oordelen. Dwaalt je mind af, merk het dan op en breng je aandacht terug naar je klusje. Geef jezelf een groot compliment dat je deze taak in volledige mindfulness hebt volbracht!

Misschien merk je na deze oefening en de mindfulness oefening uit de voorgaande blog verschil, voel je je prettiger en wil jij je meer gaan verdiepen in mindfulness. Dan kan een online cursus zeker uitkomst bieden. Zelf heb ik ervaring met de cursus Mindfulness voor het dagelijks leven van Rolf. Op mijn eigen tempo heb ik deze cursus gevolgd, waardoor ik nu meer geniet (in het nu) en vooral meer rust heb en kan bewaren. Iets wat ik me voor de cursus door o.a. mijn drukke baan niet voor kon stellen. Daarnaast had ik nooit durven denken dat mindfulness geschikt kan zijn bij lichamelijke klachten, maar dat dit echt zo is, weet ik inmiddels ook! Maar daarover binnenkort meer.
Tot die tijd succes met de oefening die ik je tot nu toe heb gegeven.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'? Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *