Mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust - Geen Stress Info
Geen Stress Info.nl - Stress verminderen met mindfulness
Mindfulness 17 maart 2019
mm
Mariska Geen reacties

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is dit wellicht de oplossing!

Ja! Ik wil mijn stress verminderen!

Mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust kun je eenvoudig toepassen in je dagelijkse leven om minder stress te ervaren. Probeer het met de drie gratis oefeningen in deze blog, die je naast thuis ook elders kunt toepassen.

In deze blog vind je korte mindfulness oefeningen voor thuis, waarmee je direct rust toevoegt en hier profijt van hebt. Je kunt ze zelf eenvoudig toepassen in je dagelijkse leven. De oefeningen helpen je in het hier en het nu te zijn en zo minder stress te ervaren. Niet met de gedachten al bij het volgende als je met het ene bezig bent, maar één ding tegelijk. Dit zorgt voor directe rust.

Wat houden korte mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust in?

Korte mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust zijn een vervolg op mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners. Met deze oefeningen voeg je directe rust toe in je dagelijkse leven, waar veel mensen behoefte aan hebben. Het zijn oefeningen zónder lange meditatiesessies. Mocht je denken dat dit (te) makkelijk is, keer dan terug naar de essentie van mindfulness: eenvoudig leven, één ding tegelijk doen en kwaliteit naar dat ene ding brengen.

Korte mindfulness-oefeningen voor thuis voor directe rust zijn vaak variaties op de oefeningen uit de klassieke mindfulness trainingen. Deze korte oefeningen kun je eenvoudig zelf in het dagelijkse leven toepassen. Door je dagelijkse handelingen steeds vaker mindful uit te voeren, breng je mindfulness steeds meer in je leven. Denk aan tandenpoetsen, haren kammen, douchen of aankleden. Al deze bewegingen ervaar je bewust, terwijl je alle bijbehorende sensaties opmerkt, zodat je aandacht in het hier en nu is.

Korte mindfulness oefeningen niet altijd even makkelijk

Hoewel het erg eenvoudig klinkt en lijkt die korte mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust,  is het helemaal niet altijd even makkelijk. Veel mensen die al jaren bezig zijn met mindfulness, ervaren nog steeds momenten dat hun gedachten afdwalen van het huidige moment. Dit is en blijft een hele natuurlijke reactie van je geest. Mindfulness wordt in de loop van de jaren, door veel oefenen, voortdurend ontwikkeld en verstrekt. Het is net als bij een topsporter die dagelijks traint, of een goochelaar die dagelijks oefent. Mindfulness is niet anders dan dat: Net als topsporters en goochelaars, zullen mensen die mindfulness beoefenen nooit een punt bereiken dat ze kunnen zeggen: “Ik heb het allemaal gezien en gevoeld. Ik ben helemaal volleerd!” Ook het beoefenen van mindfulness gaat met vallen en opstaan en leren en bijleren.

Mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust - nooit uitgeleerd met mindfulness

Nooit klaar met mindfulness oefeningen en overal inzetbaar

Met mindfulness oefeningen ben je dus nooit klaar. Het is niet een lijst met oefeningen die je dagelijks af kunt vinken en links kunt laten liggen. Het is zoals ik al zei een constante ontwikkeling die je doormaakt. Keer op keer zul je verbaast zijn over de nieuwe dingen die je ontdekt. Je bewustzijn zal altijd door blijven leren en groeien.
Mindfulness oefeningen kunnen overal en altijd beoefent worden. Ongeacht de tijdsduur die je er aan wilt besteden. Er is namelijk een hele grote vrijheid in het ontwikkelen van je eigen oefeningen. Oefeningen die zich focussen op jouw niveau van bewustzijn en jouw persoonlijkheid. En het zijn dit keer dan wel mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust, maar je kunt ze dus ook elders inzetten. Bijvoorbeeld op je werk, of in een drukke ruimte. Is dat eens even handig?

Drie gratis mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust

  1. Drie minuten adempauze

    Dit is een korte oefening die je niet alleen thuis maar ook in je werkomgeving of drukke situaties makkelijk kunt toepassen. Hierbij kijk je in drie stappen naar wat er op dit moment is.  Voor deze oefening hoef je je ogen niet dicht te hebben. Je richt je ogen namelijk op een vast punt. Door deze oefening te doen, maak je voor jezelf een moment om waar te nemen wat er allemaal in het hier en nu is.

    We beginnen met bewustzijn. Kom in het huidige moment, door recht te zitten en op te merken wat er is. Je kunt opmerkzaam zijn over je gedachten, je emoties en de gevoelens van je lichaam.

    Heb nu aandacht voor je ademhaling. Met je aandacht kun je naar je adem gaan. Daar volg je je adem, op de plek waar je het in je lichaam opmerkt. Is dat bij je buik, je ribben, je neus, je mond of ergens anders? De adem verander je niet, je volgt het enkel. Als je in gedachten afdwaalt, kun je je aandacht vriendelijk naar je adem brengen, om weer bewust te worden van het hier-en-nu.

    Nu breid je deze aandacht voor je adem verder uit naar je hele lichaam. Je kunt dus voelen hoe je aan het zitten bent, hoe je houding is, hoe je lichaam contact maakt met de grond en wat je allemaal in je hele lichaam voelt.

    Mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust - oefening ademhaling

  2. Eet met volle aandacht

    Pak een stukje eten. Dit kan een rozijn zijn, maar ook een stukje banaan, een koekje of brood. Leg het op je hand en kijk ernaar alsof je het voor het eerst ziet. Merk op hoe het eruit ziet. Kijk naar kleurverschillen, vorm en textuur. Houd het vast tussen je duim en wijsvinger en voel het eten. Sluit eventueel je ogen en laat je aandacht gaan naar wat je voelt en wat het product doet als je het beweegt of erin knijpt. Breng het nu naar je oor. Hoor je iets? En ruik er eens aan. Probeer de geur te omschrijven. Merk het ook op of er iets in je lichaam gebeurt bij de dingen die je ziet, hoort en ruikt.
    Leg nu het product in je mond zonder erop te bijten. Laat het liggen op je tong en voel het heel bewust. Voel het gewicht en een eventuele smaak die vrij komt. Beweegt het product in je mond en druk het tegen je gehemelte aan. Merk op wat je voelt en of het anders voelt dan op je hand. Kauw er nu op en laat je aandacht gaan naar wat er gebeurt: verandert de textuur en wat proef je? Hoe voelen je mond, tanden en kaakspieren? Bespeur je ergens spanning? Merk op waar in je mond of op je tong je het product het beste proeft. Concentreer je op de smaak en omschrijf deze.
    Slik nu het eten door en probeer het te volgen. Voel je het in je keel, slokdarm of maag? Sta daarna even stil bij hoe je lichaam nu aanvoelt.

  3. Voel je lichaam

    Wanneer je ergens gaat zitten, of bijvoorbeeld naar je werk gaat, voel dan even hoe het van binnen met je lichaam gaat. Merk bijvoorbeeld je ademhaling op, net als je hartslag. Voel ook hoe je voeten op de grond voelen, en je rug, je buik en je armen. Voel daarnaast op welke manier je lichaam zich voortbeweegt terwijl het aan het lopen is, of hoe het voelt terwijl het aan het zitten is. Ook kun je je eens beseffen hoe dankbaar je bent dat je een lichaam hebt, dat allerlei dingen voor je doet, zonder dat het om een wederdienst vraagt. Je kunt hiernaast dankbaar zijn voor alles wat je doet met behulp van je complexe en waardevolle lichaam.

Mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust - vrouw ontspannen op bankje bij oceaan

Rust in je drukke leven met korte mindfulness oefeningen

Deze korte mindfulness oefeningen voor thuis voor directe rust kunnen jou heel goed helpen! Ze helpen je om op te merken wat zich aan je voordoet en hoe je daarop reageert, zonder er een oordeel over te vellen. De oefeningen helpen je rust te voelen, stress en piekeren te verminderen en leren je bewust te worden van je gedachten.
Wanneer je meer wil weten over mindfulness of bijvoorbeeld mindfulness voor beginners, kun je overwegen hier eens een boek over te lezen. Er zijn ook boeken voor beginners naast de vele mindfulness boeken. De oefeningen en de boeken kunnen een opstap zijn voor bijvoorbeeld een mindfulness cursus in de toekomst. Maar ik snap dat je eerst kennis wil maken met mindfulness, zo heb ik het ook gedaan. Daarom zal ik ook in mijn volgende blog weer wat mindfulness oefeningen geven voor thuis, zodat je steeds een stapje verder komt en goed kennis maakt met mindfulness en zo ervaart hoe prettig het is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *