Mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie - Geen Stress Info
Geen Stress Info.nl - Stress verminderen met mindfulness
Mindfulness 4 juni 2019
mm
Mariska Geen reacties

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is dit wellicht de oplossing!

Ja! Ik wil mijn stress verminderen!

De chronische vorm van hyperventilatie zorgt voor tal van onbegrepen klachten en symptomen. Mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie kunnen helpen om hiervan af te komen.

Stress zorgt vaak voor enorm veel klachten, zoals hyperventilatie. De chronische vorm hiervan brengt tal van symptomen met zich mee en vaak heb je nog niet eens door dat het hier om chronische hyperventilatie gaat. Mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie kunnen je niet alleen helpen bij deze klacht, maar ook in het geheel om je stress de baas te worden.

Wat is chronische hyperventilatie?

In mijn vorige blog kon je al lezen dat ik zelf met hyperventilatie te maken heb gehad. Ik heb je hierbij ook wat mindfulness oefeningen voor hyperventilatie gegeven. Wellicht ben je hier al mee aan de slag gegaan. Laat me gerust onder dit bericht weten, hoe je de oefeningen ervaart.
Wanneer jij last hebt van hyperventilatie, zal je zeker de bekende aanvallen herkennen. Echter bestaat er ook een chronische variant en deze is minder herkenbaar. Niet alleen voor jou, maar vaak ook voor de medici. Het is een aandoening die heel vaak voorkomt. Het brengt allerlei vage klachten met zich mee, zoals:

We denken vaak dat ademen vooral draait om zuurstof, maar koolzuurgas is minstens even belangrijk. Koolzuurgas speelt een belangrijke factor bij veel processen in ons lichaam.
En wanneer je teveel en te snel ademt, krijg je een chronisch tekort aan koolzuurgas in je lichaam. Je lichaam raakt verzuurt en je spieren raken verkrampt.
Je zet je lichaam onder grote druk waardoor er van alles mis kan gaan.

Bij chronische ventilatie voel je je niet lekker in je vel en voelt je continu gespannen. Er is vaak een duidelijke relatie tussen stress en chronische hyperventilatie. Je lichaam bevindt zich namelijk in een constante spanning die versterkt wordt door prikkels van buitenaf of door je eigen gedachten.
Als je voortdurend lijdt aan stress ga je constant verkeerd ademen en dus hyperventileren.

Mindfulness oefeningen bij chronsiche hyperventilatie

Chronische hyperventilatie herkennen.

Zoals ik al schreef, is chronische hyperventilatie lastig te herkennen. Het brengt vaak vage klachten met zich mee, die continue in meer of mindere mate aanwezig zijn. Ook wisselen de vele klachten zich vaak af.

Een veel voorkomende klacht is algemene vermoeidheid en vermoeidheid in de spieren. Dit komt doordat je lichaam een verhoogde melkzuurproductie aanmaakt. Dit doet je lichaam als gevolg van lichamelijke inspanning. Andere klachten kunnen zijn:

  • Hoofdpijn;
  • Depressieve stemmingen;
  • Prikkelbaarheid;
  • Een onrustig en opgejaagd gevoel.

Naast deze klachten kun je ook last krijgen van maag- en darmproblemen zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, diarree of problemen met de spijsvertering.
Ook hartkloppingen en een pijnlijk gevoel in de borst komen vaak voor. Of het gevoel van een brok in de keel te hebben, tintelingen in de handen en aanhoudend zuchten.

Eigenlijk allemaal symptomen die veelal stress gerelateerd zijn. En bij stress is mindfulness heel goed. Daarom kunnen mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie ook heel goed helpen.

Nagaan of jij chronische hyperventilatie hebt.

Wanneer je bepaalde patronen of symptomen herkent, wil je misschien nagaan of je chronische hyperventilatie hebt. Ik ging door de vele vage klachten namelijk op internet zoeken en vond de vele symptomen. Echter twijfelde ik, of ik dit had. Ik wilde dit graag nagaan. Ik had al vele onderzoeken gehad, zoals bloedonderzoek bij de dokter. Sommige klachten lijken namelijk erg op een trage schildklier, dus ook hier was ik al op getest. In het ziekenhuis is zelfs mijn evenwichtsorgaan getest bij de neuroloog, daar ik zo vaak duizelig was. Maar alles bleek medisch in orde. Toch voelde ik mij zo naar, maar wat had ik dan?

Toen las ik dat je zelf min of meer kunt testen of je chronisch hyperventileert. Dit kun je testen wanneer je in rust bent. Bijvoorbeeld wanneer je lekker op de bank tv kijkt, of wanneer je rustig in bed ligt. Wanneer je in een toestand van rust meer dan 10 keer ademt per minuut is er iets mis. Natuurlijk moet je bij klachten altijd naar de dokter gaan, maar ik was al helemaal onderzocht en kerngezond verklaard. Artsen denken ook niet zo snel aan chronische hyperventilatie. Ze plakken eerder de sticker burn- out op. Het is natuurlijk ook stress gerelateerd, maar een burn- out is weer heel iets anders.

Mindfulness oefeningen bij hyperventilatie - mindful leven

Mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie

Wanneer je er zeker van bent, dat je aan chronische hyperventilatie lijdt wil je er natuurlijk graag wat aan doen. Tenminste dat wilde ik wel. Ik was zo moe en die vreselijke klachten van duizelingen, hoofdpijn, weeïg gevoel op de maag was ik meer dan zat. Ik ben begonnen met mindfulness oefeningen bij chronische hyperventilatie. Ik zal er een aantal met jullie delen:

Mindfulness oefening bij chronische hyperventilatie 1: Energiebalans oefening

Als je gespannen bent, is je energie niet in balans. Er zit bijvoorbeeld teveel energie in je hoofd, schouders en rug. En die spanning kun je ook letterlijk voelen. Ik had namelijk heel vaak last van trekkende hoofdpijn vanuit mijn schouders en nek. Alsof er een band rond mijn hoofd zat. Ook wel spanningshoofdpijn genoemd. Door deze voortdurende spanning blijft je ademhaling hoog en oppervlakkig. Hierbij kun je de energiebalans oefening doen. Dit kan voordat je gaat slapen of gewoon overdag.

Ga op een ontspannen manier zitten of liggen en stel je voor dat je een trechter op je hoofd hebt waarin een vloeistof loopt in een mooie kleur. Die kleur mag je zelf kiezen. Deze vloeistof laat je langzaam door heel je lichaam vloeien: door je hoofd, keel, armen, borst, buik, benen en voeten. Als je bij je vingers bent, laat je de vloeistof denkbeeldig uit je vingertoppen stromen en dit doe je ook bij je tenen. Hierdoor kunnen je vingers en tenen lichtjes gaan tintelen.

Neem echt de tijd voor deze oefening. En als je aandacht afdwaalt is dat helemaal niet erg, je gaat dan gewoon terug naar waar je gebleven was. Als je moeite hebt met visualiseren kun je ook oefeningen doen die je helpen om beter te kunnen visualiseren.

Mindfulness oefening bij chronische hyperventilatie 2: Span en ontspan oefening

Deze oefening kun je doen voor je gaat slapen. Zodra je in je bed ligt ga je bewust al je spieren een keer aanspannen en weer ontspannen.
Je begint bijvoorbeeld bij je tenen. Trekt ze een keer in en laat ze dan weer los. Ga vervolgens naar je kuitspieren en span ze op om ze daarna weer te ontspannen. Dit doe je met elk lichaamsdeel tot aan je hoofd.
Deze oefening leert je om bewust spanning en ontspanning op te bouwen in je lichaam zodat je lichaam op den duur weer leert wat ontspanning is. Het helpt je ook om je hoofd leeg te maken zodat je rustig in slaap kan vallen.

Mindfulness oefening bij chronische hyperventilatie 3: Bewegen

Nu zal je denken: bewegen, dat is toch geen oefening. Toch wel! Wanneer je lijdt aan chronische hyperventilatie is het belangrijk om te blijven bewegen. Door te bewegen kan er meer zuurstof naar je bloed worden vervoerd. Het teveel aan zuurstof in je lijf verdwijnt waardoor je je weer ontspannen voelt. Daarnaast worden de spieren die je gebruikt bij je ademhaling ook sterker. Je gaat dan gemakkelijker dieper en regelmatiger kunnen ademen.

Als je aan chronische hyperventilatie lijdt, heb je vaak ook last van hartkloppingen. Door te sporten maak je je hart sterker en dit zal je hartslag vertragen.
De symptomen van je hyperventilatie worden zo een stuk dragelijker.

Je hoeft helemaal niet direct fanatiek te gaan sporten. Integendeel, want hierdoor zou je ook weer teveel van jezelf kunnen vragen. Gewoon 15- 30 minuten per dag wandelen is al heel goed. En wanneer je dit goed afgaat, kun je ook het mindful wandelen eens proberen.

Mindfulness bij chronische hyperventilatie

Zoals je al wel kan lezen hangt chronische hyperventilatie samen met stress. Ik deed dan ook de oefeningen en merkte dat dit verbetering bracht. Echter had ik ook wel door, dat ik het hier niet alleen mee zou redden. Ik ging steeds meer lezen over mindfulness en zag in, dat dit goed werkt bij stress. Artsen raden het inmiddels ook aan. Daarom ben ik, zoals je al in eerdere blogs hebt kunnen lezen, me gaan verdiepen in mindfulness en ben een cursus gaan volgen. Het heeft mij ontzettend geholpen en ben ondertussen bijna mindfulness fan en ik deel mijn ervaringen graag. Mocht je meer informatie over de cursus willen, kijk dan even via de link hieronder. En wanneer je vragen hebt, stel me deze gerust via een reactie onder dit bericht.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'? Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *