Mindfulness bij lichamelijke klachten - geen stress info
Geen Stress Info.nl - Stress verminderen met mindfulness
Mindfulness 24 september 2018
mm
Mariska Geen reacties

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is dit wellicht de oplossing!

Ja! Ik wil mijn stress verminderen!

Heb je lichamelijke klachten? Lees dan hier hoe mindfulness ook jou kan helpen. Probeer de oefening vanavond nog uit en laat je stressniveau direct dalen.

Lichamelijke klachten worden in bepaalde gevallen veroorzaakt door (werk)stress. Hierbij kunnen er veel symptomen voorkomen, waarbij er niet direct aan stress gedacht wordt. Eigenlijk een gemiste kans, want mindfulness bij lichamelijke klachten kan een hele goede hulp zijn.

Mindfulness bij lichamelijke klachten door stress en burn- out

Stress: wie kent het niet? Stress maakt deel uit van je leven en komt meestal vanzelf. Maar wanneer je langdurig stress ervaart op het werk of in je privéleven, krijg je vaak last van lichamelijke klachten. Dan is het belangrijk dat je actief stappen onderneemt om eruit te komen.
Mindfulness bij lichamelijke klachten en (werk) stress kan een grote hulp zijn, wanneer je deze klachten ervaart.

Lichamelijke klachten bij werkstress

Werkstress heeft vergelijkbare symptomen als niet-werk gerelateerde stress, zoals:

  • Vermoeidheid;
  • Gespannenheid
  • Aanhoudende nervositeit;
  • Hyperventilatie (chronisch of aanvalsgewijs)

Meer dan een derde van het werk gerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door stress. Werkstress kun je verminderen door op een rijtje te zetten welke stressoren je wel of niet kan beïnvloeden. Maak je geen zorgen over dingen waar je geen controle over hebt, maar probeer het te accepteren. Bij een cursus mindfulness leer je hoe dit te doen.

Mindfulness bij lichamelijke klachten - stop stress - zet stress level uit

Gevolgen bij langdurige stress bij auto- immuunziekten

We hoeven niemand te vertellen, dat stress niet goed is. Het is vaak een cirkel. Wellicht heb je een lichamelijke (chronische) ziekte die goed onder controle is, maar waarbij je stress dient te vermijden. Wanneer je stress hebt, is het gevolg namelijk dat de ziekte kan opwakkeren. Dit ziet men vaak bij auto- immuunziekten, zoals:

  • Reuma;
  • Ziekte van Crohn;
  • SLE;
  • Multiple Sclerose;
  • Psoriasis.

Artsen zeggen hierbij altijd stress te vermijden. Echter is dit vaak lastig en hoe doe je dit? Artsen raden tegenwoordig vaak mindfulness aan bij auto- immuunziekten. Toch vinden veel chronisch zieken dit lastig. De energie is al schaars en dan moet men ook nog wekelijks naar een cursus. Deze mensen zijn heel goed gebaat bij een mindfulness cursus die je thuis kunt volgen in eigen tempo. De cursus mindfulness voor het dagelijks leven van Rolf is hier een goed voorbeeld van.

Lichamelijke klachten bij stress

Wellicht ervaar jij lichamelijke klachten die al geruime tijd je leven beheersen en waar geen aantoonbare oorzaak voor is. Nu wil je natuurlijk weten of jouw klachten hieronder zouden kunnen vallen. Daarom hebben we de volgende lijst voor je opgesteld met verschillende symptomen die kunnen voorkomen. Er zijn uiteraard nog meer symptomen, je huisarts kan je hier meer over vertellen:

Lijst met symptomen bij lichamelijke klachten door stress:

  1. Frequente hoofdpijn
  2. Stotteren of stamelen
  3. Trillingen, trillen van lippen, handen
  4. Nekpijn, rugpijn, spierspasmen
  5. Licht gevoel in het hoofd, flauwte, duizeligheid
  6. Bellen, zoemen of “knallende” geluiden horen
  7. Frequent blozen, zweten
  8. Koude of zweethanden, voeten
  9. Droge mond, problemen met slikken
  10. Frequente verkoudheden, infecties, herpes zweren
  11. Uitslag, jeuk, netelroos, “kippenvel”
  12. Onverklaarbare of frequente allergieaanvallen
  13. Maagzuur, maagpijn, misselijkheid
  14. Extreem veel boeren, winderigheid
  15. Constipatie, diarree, verlies van controle
  16. Moeilijkheden met ademhalen, frequent zuchten
  17. Plotselinge aanvallen van levensbedreigende paniek
  18. Borstpijn, hartkloppingen, snelle pols
  19. Frequent urineren
  20. Verminderd seksueel verlangen of seksuele prestaties
  21. Overmatige angst, zorgen, schuldgevoelens, nervositeit
  22. Verhoogde of verminderde eetlust
  23. Slapeloosheid, nachtmerries, verontrustende dromen
  24. Vergeetachtigheid, desorganisatie, verwarring
  25. Constante vermoeidheid, zwakte, vermoeidheid
  26. Gewichtstoename of -verlies zonder dieet

Mindfulness bij lichamelijke klachten - dame met hoofdpijn en stress die stop zegt tegen stress

Hulp van mindfulness bij lichamelijke klachten

Herken jij bovenstaande klachten en / of voel je je overweldigd door stress? Overleg dan altijd eerst met je huisarts, zodat uitgesloten kan worden dat de symptomen niet komen door onbehandelde lichamelijke problemen. Wanneer een lichamelijke aandoening uitgesloten is, kan mindfulness bij lichamelijke klachten een grote hulp voor je zijn. Voor zowel nu als de toekomst.

Gratis ontspanningsoefening

Voordat je wellicht jezelf verder gaat verdiepen in bijvoorbeeld de cursus mindfulness voor het dagelijks leven (klik op de gele button onderaan voor meer informatie) wil je wellicht eerst zelf wat oefenen met mindfulness bij lichamelijke klachten door stress. Daarom heb ik dit keer deze gratis ontspanningsoefening voor je:

Oefening rustig ademhalen

Wanneer je gestrest bent, kunnen ontspanningsoefeningen je helpen om kalm te blijven. Zit stil of ga heerlijk plat op bed liggen. Adem vijf seconden lang diep in. Houd je adem een tijdje vast, en adem dan langzaam vijf seconden uit. Het moet wel comfortabel voelen, dus als je liever wat korter ademt, dan is dat geen probleem. Blijf doorgaan totdat je de stress voelt wegebben. Dit merk je meestal al na 4 à 5 minuten.
Succes!

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'? Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *